Sök:

Sökresultat:

114 Uppsatser om Seriell buss - Sida 1 av 8

Hur hanterar vi seriell information?

Mitt examensarbete inriktar sig på frågan: "Hur organiserar vi seriell information"? Jag tar upp en del om forskning fram till nu och försöker utveckla den genom att pröva en hypotes om att vi hanterar seriell information genom att skapa mentala modeller. För att prova hypotesen har en undersökning gjorts..

Utrustning för test av Smart Call-system

Syftet med detta examensarbete var att utveckla en utrustning för test av larmsystem uppbyggda med CareTech?s Smart Call-produkter. Testutrustningen ska kunna upptäcka problem i kommunikationen mellan dessa enheter. Den ska också kunna mäta matningsspänningen till enheterna under en viss tid och visa om spänningen har varit lägre eller högre än tillåtna värden..

DropIt : Ett alternativt sätt att ge infusion

Detta examensarbete behandlar problemet med att testa inbyggda system i kontorsmiljö. För att göra detta och därigenom kunna göra anrop på det inbyggda systemets API, måste detta anrop skickas som ett seriellt datapaket över en seriell kommunikationslänk som TCP/IP.Detta möjliggjordes genom att först upprätta en kommunikationslänk med protokollet TCP/IP, där användningen av POSIX-sockets tillämpades. För att packa ner och packa upp funktionsanropen till seriell data implementerades ett protokoll som följdes när detta utfördes. Hantering av data i samband med överföring över TCP/IP sköttes av ett protokoll vid namn BGSFP, ett protokoll som bygger på det tidigare protokollet TSFP..

Serialisering av API mellan PC och inbyggda system

Detta examensarbete behandlar problemet med att testa inbyggda system i kontorsmiljö. För att göra detta och därigenom kunna göra anrop på det inbyggda systemets API, måste detta anrop skickas som ett seriellt datapaket över en seriell kommunikationslänk som TCP/IP.Detta möjliggjordes genom att först upprätta en kommunikationslänk med protokollet TCP/IP, där användningen av POSIX-sockets tillämpades. För att packa ner och packa upp funktionsanropen till seriell data implementerades ett protokoll som följdes när detta utfördes. Hantering av data i samband med överföring över TCP/IP sköttes av ett protokoll vid namn BGSFP, ett protokoll som bygger på det tidigare protokollet TSFP..

Layoutgenerator för serie/parallell-omvandlare

I digitala kretsar kan både bit-parallella och bit-seriella interface förekomma.T ex kan en integrerad digital krets (IC-krets) internt använda sig av bit-parallella aritmetiska kretsar medan dess kommunikation med andra integrerade kretsar sker bit-seriellt. Genom att använda seriell kommunikation mellan IC-kretsar kan antalet ben på kapslarna effektivt begränsas.Detta examensarbete gick ut på att göra en layoutgenerator för generering av en parametriserbar serie/parallellomvandlare och en parallell/serieomvandlare. När en krets använder sig av både bit-seriell och bit-parallell representation av data behövs dessa för att omvandla mellan formaten..

Tillgänglighet för äldre bidrar till gemenskap : En kvalitativ intervjustudie om En buss för alla

För att äldre personer ska kunna utföra meningsfulla aktiviteter och känna gemenskap med andra krävs att de kan transportera sig. Det är viktigt för att bibehålla god hälsa och uppleva livskvalitet. Många äldre har svårighet att transportera sig med vanliga bussar på grund av funktionsnedsättningar som kommer med stigande ålder. Syftet med denna studie var att beskriva vad En buss för alla har för betydelse för äldres delaktighet i samhället. Studiens design var kvalitativ, en målinriktad sampling gjordes och undersökningsgruppen valdes ut från förutbestämda kriterier.

Tidsjämförelse mellan buss-bil och cykel-bil

Det här arbetet har gjorts på uppdrag av Anders Bylund vid avdelningen för Strategisk planering vid Stadsbyggnadskontoret i Luleå. Syftet med arbetet var att göra ett underlag till marknadsföring för ett hållbart resande med buss och cykel i Luleå. Arbetet grundade sig på en jämförelse mellan bussen, cykelns och bilens restid i Luleå tätort samt vilket alternativ som var bäst ekonomiskt. En viktig aspekt av jämförelsen var ett resandet skulle ske från dörr till dörr.Anledningen till att detta blev mitt examensarbete var att jag fått i uppgift under min praktik att göra en liknande jämförelse. Det saknades ett arbete som kunde ligga till grund för marknadsföring av mer miljövänligt resande i Luleå.Arbetet med jämförelsen skedde med hjälp av karttjänster via internet samt eget fältarbete.För att begränsa, strukturera och organisera arbetet har jag haft en dialog med Anders Bylund Luleå kommun, angående de faktiska förutsättningarna.Slutsatsen blev att både cykel och buss, för vissa sträckor, är konkurrenskraftiga ur ett restidskvotsperspektiv.

Omplacering expansionstank, kylsystem buss

I detta examensarbete har effekter av en omplacering av expansionstanken till kylsystemet i buss undersökts. I dagens bussar ställs höga krav på packning i motorrummet och expansionstanken är en stor komponent som normalt placerats högst upp i motorrummet. Målet med examensarbetet var att skapa en kravställning för omplacering av expansionstanken med avseende på höjd, längd och sidoförskjutning i förhållande till motorn. I examensarbetet genomfördes tryckfallsberäkningar i rörkretsar och samt statiska tryckberäkningar. Tester har genomförts i kylsystemrigg och på provbussar av många olika typer.

Modulariserbar operatörspanel baserad på ett CAN-buss gränssnitt

För att styra utrustningen i olika fordon inom industrin används olika typer av strömbrytare som sitter monterade på en operatörspanel. Från dessa går det ofta individuella signalkablar fram till enheterna som ska styras. Ett alternativ för att att slippa den störa mängden kablar detta kan leda till är att istället koppla strömbrytarna till en mikrokontroller, denna vidarebefodrar sedan signalerna via en CAN-buss till en ECU som styr alla enheter från en central position i fordonet.Under detta examensarbete, som har utförts hos Syncore Technologies AB, har därför en operatörspanelsplattform, både hård- och mjukvara, utvecklats för att uppnå en minimal NRE-kostnad för varje ny kundkonfiguration som inkluderar olika bestyckningar av strömbrytare samt beteenden för dessa..

LUFT : barnperspektiv på utvecklingsarbetet BUSS

In 2002 the Norrköping municipality decided to establish a number of supportive teams and one teaching group with the purpose of developing alternative supporting efforts for children with social problems. This development work came to be called BUSS. BUSS today consists of four local teams, team Ett, team Norra, team Torpet and the Mathson School.The teams? focus, beyond the commission from Norrköping municipality, is to reduce the number of children being placed outside their own homes, get them to function in school, develop their self-confidence and social competence. Also their task is to support parents and take up a functional spare time for the children.

Buss, båt och buller : En fallstudie om bullernivåer på SL:s pendelbåtslinje 80 och busslinjerna 443 och 76

Syftet med denna studie var att mäta och jämföra de bullernivåer som en passagerare utsätts för på SL:s pendelbåtslinje 80, Sjövägen, med SL:s busslinjer 443 och 76. Sträckan Nacka Strand ? Nybroplan var lämplig för att båda fordonens start och slutpunkt är belägna nära varandra och båda trafikslagen är valbara alternativ för passageraren.  I denna studie genomfördes bullermätningar ombord i enheten dB(A) med en loggande ljudtrycksmätare.  Studien genomfördes som en fallstudie där metoden designades för att undersöka ljudnivån under en normal resa.

Konstruktion av LAN-anslutet moduluppbyggt styrsystem

Vår uppgift från Special-Elektronik var att konstruera en moduluppbyggd produkt för styrning via LAN. Den skulle kunna användas till att styra lampor och kontrollera strömbrytare i ett hus, via befintligt TCP/IP-nätverk som eliminerar viss del av kabeldragningen.För att lösa denna uppgift använde vi oss av en enchipsdator, en Xport från Lantronix och en kontrollserver. Xporten fungerar som mastermodul och översätter kommunikationen från TCP/IP till seriell och tvärt om.Som slavmodul valde vi att använda oss av en enchipsdator av typen ATMEGA8, där vi utnyttjar 8 digitala in- och utgångar..

Skillnader mellan enspråkiga och flerspråkiga barns berättande : Narrativer och lexikon på svenska och engelska

Ma?nga barn i Sverige va?xer idag upp med fler spra?k a?n ett. Detta go?r att logopeder beho?ver kunskap om normal spra?kutveckling hos flerspra?kiga, fo?r att kunna skilja denna fra?n spra?ksto?rning och da?rmed minska risken att o?ver- och underdiagnostisera flerspra?kiga med en sa?dan diagnos. Syftet med denna studie var da?rfo?r att underso?ka vilka skillnader som fo?religger mellan enspra?kiga och flerspra?kiga barns bera?ttande, med sa?rskilt fokus pa? barnens ordfo?rra?d.

Kan dold språkförståelse i andraspråket bli synlig vid återberättande på förstaspråket? : Språkförståelse och språkproduktion i förskolebarns berättelser av Buss-sagan (BST) på svenska och arabiska

Denna studie undersöker om dold språkförståelse i ett andraspråk kan synliggöras vid återberättande på förstaspråket. Det kan vara svårt att skilja språkutvecklingen hos barn med typisk språkutveckling med svenska som andraspråk från språkutvecklingen hos flerspråkiga språkstörda barn om man testar dem på andraspråket. Därför behövs det referensdata för normalspråkiga barn. Sexton barn i femårsåldern med normal språkutveckling, åtta enspråkiga barn med svenska som första språk och åtta flerspråkiga barn med arabiska som första språk och svenska som andraspråk, testades med Buss-sagan (Buss Story Test, BST) och TROG (Test for Reception of Grammar). De flerspråkiga barnen fick sagan uppläst på svenska och återberättade först på svenska och sedan på arabiska.

För ett automatiserat återskapande av inbyggdasystems funktionella arkitektur från källkod ochprodukt data

?För ett automatiserat återskapande av inbyggda systems funktionella arkitektur från källkod ochprodukt data?Den ökade komplexiteten i inbyggda system inom fordonsindustrin tillsammans med de striktaresäkerhetsrestriktionerna som infördes av ISO26262 standarden, kräver bättre kunskap ochkännedom om produktarkitekturen. Men, för befintliga produkter som inte var utvecklade enligt enväldefinierad arkitekturmodell, så måste en modell återhämtas.Syftet med detta examensarbete är att automatisera återhämtningen av funktionella arkitekturenför fordons inbyggda system, vilket är ett krav för många av ISO26262 aktiviteter. Dettaexamensarbete föreslår och beskriver två modeller för det inbyggda systemet i ett fordon, och visardess användning för att bland annat generera användarvänliga vyer. Återhämtningen av modellernasker genom att tolka den inbyggda C-koden och bearbeta fordonets data såsom inblandadestyrenheter, deras adresser och CAN buss detaljerna.Två modeller har föreslagits för att fånga den återskapade informationen om inbyggda systemet iett fordon: en produktmodell för inbyggda system och en mjukvaruarkitektur modell för deninbyggda mjukvaran.

1 Nästa sida ->